game-over

Alla inlägg den 10 juli 2016

Av Ida K - 10 juli 2016 21:33

Enda sedan sista episoden av säsong två av Telltales the Walking dead släpptes har fansen suktat efter en tredje säsong. Ett rykte har gått runt under våren men under e3 i juni så släpptes en teaser trailer där vi får återse Clementine. 

Vi får inte se så mycket i trailern men Telltales games har släppt information kring trailern.


  • Du kommer att spela som två karaktärer. Detta är det tredje spelet där man spelar som fler karaktärer. I tales from the Borderlands spelar du som Rhys och Fiona och i Game of Thrones spelar du som medlemmarna i familjen Forrester. Det ska bli spännande att se hur det kommer att fungera i ett Walking dead-spel. Jag antar att man kommer att spela som Clementine, kanske också som killen i trailer. Vi vet också att killen heter Javier.
  • Många har påpekat att Clementine saknar ett finger. Jag trodde inte p det först men efter att ha tittat på trailern igen så såg jag det. 

 

Clementines finger är borta. Men om hennes finger är borta i ditt spel beror på dina handlingar i de förra säsongerna. Hela Clementines personlighet kommer att påverkas av de tidigare spelen.

“Depending on the paths players may have taken with her in the past, she may or may not be exactly the same person we knew back then." Står det på Telltales egen hemsida.  

  • Spelets första episod kommer att släppas I höst. Exakt när vet vi inte men episoderna kommer att släppas parallellt med Batman. Detta kan innebära att vi får Batman varannan månad och the Walking dead varannan månad. Precis som med Tales from the Borderlands och Game of Thrones och the Walking dead season 2 och The Wolf among us. 

Jag kommer att komma med fler uppdateringar så fort det kommer nya uppgifter om spelet. Hoppas att ni är lika taggade på det som jag är. 


-Ida


Av Ida K - 10 juli 2016 17:39

Ett bra första inlägg på denna blogg. Ni kommer att lära känna mig och se vilka spel jag tycker om. Kom ihåg att detta är mina åsikter och du behöver absolut inte hålla med mig. 

 

5) The Walking dead: Season 1 (2012)

        

The Walking dead var ett av de första spelen som jag köpte för egna pengar. Det var även det spelet som fick mig att börja spela mer dator- och tv-spel. Spelet handlar om en man vid namn Lee som måste överleva under en zombieapokalyps. I spelet hittar Lee en nioårig flicka som heter Clementine. Hon har blivit lämnad ensam hemma med en barnvakt. När Lee hittar henne gömmer hon sig i sitt trähus. Innan de hinner prata blir Lee attackerad av barnvakten, som har blivit förvandlad till en zombie. Men i sista sekunden rycker Clementine in. Hon följer sedan med Lee och han lovar henne att han ska beskydda henne. 

 

Det som gör The Walking dead annorlunda från andra zombiespel är att ibland får man göra val som påverkar hur spelets story utvecklar sig. Till exempel får man välja om vilka karaktärer som får mat när det inte räcker till alla vilket sedan påverkar ditt förhållande med dem. Detta gör att varje gång man spelar spelet blir det en ny upplevelse. När jag spelar spel bryr jag mig väldigt mycket om storyn och när jag kan vara med och påverka vad som händer gillar jag det ännu mer. Spelet får en att verkligen bry sig om karaktärerna och varje val kan betyda liv eller död. Slutet fick mig att gråta i flera dagar efteråt. 

 

4) To the Moon (2011)

 

    

To the Moon är ett spel som får mig att bryta ihop varje gång jag spelar det. En gång kom min mamma in på mitt rum och undrade vad jag höll på med. Jag satt i min säng med min laptop och grät floder. To the Moon handlar om två forskare, en man och en kvinna som jobbar för ett företag som skapar konstgjorda minnen till folk som är döende, de uppfyller folks sista önskningar. I spelet träffar de en man vars önskan är att åka till månen. Problemet är att han inte kan komma ihåg varför. Det blir då forskarnas jobb att ta reda på varför och sedan ändra på mannens minne. Det blir en resa baklänges i den gamla mannens liv och man får se när han träffar sin fru, hans skolgång och när han bygger sitt drömhus vid en fyr. 

 

Jag älskar To the Moon mest för att storyn är så fantastisk. Den är väldigt unik och det liknar ingenting jag har spelat tidigare. Spelet fokuserar inte så mycket på att vara svårt och har mest kluriga delar som man måste klura ut innan man kan fortsätta spelet. Musik gör spelet väldigt stämningsfyllt så jag rekommenderar att man har ljudet på och hörlurar när man spelar. Man upplever väldigt många känslor när man spelar så köp spelet och plocka fram näsdukarna. 

 

3) Heavy Rain (2010)   

 

Heavy Rain är ännu ett spel som fokuserar mycket på storyn och där dina val gör stor skillnad på handlingen. Jag bryr mig väldigt mycket om att handlingen är bra när jag spelar ett spel. Det är den som håller mig fast. Heavy Rain är ett spel som jag var väldigt beroende av när jag hade köpt det eftersom det var så spännande. Spelet utspelar sig i en liten stad där det regnar hela tiden. En seriemördare vid namn "the origami killer" går lös i staden efter att ha mördat åtta unga pojkar. Han har gör vissa saker med sina offer som antyder att det är han som begått morden. De är att offren är unga pojkar, de har blivit dränkta i regnvatten och när de blir hittade har de en lotusblomma på bröstet och en origami-figur i handen. Du spelar som fyra karaktärer som försöker hitta vem mördaren är av olika anledningar. Du spelar som en journalist, en FBI-agent, en privatdetektiv och en pappa vars son har blivit kidnappad av mördaren. 

 

Spelet är väldigt spännande och jag försökte lista ut vem mördaren var under spelets gång. Jag hade mina misstänkta men svaren kändes inte rätt. Jag saknade motiv. När mördaren avslöjades blev jag extremt chockad. 

Innan jag började spela så visste jag att man kunde göra val som påverkade handlingen. Jag hade hört att det fanns olika slut så jag kollade upp hur många. Det visade sig att varje karaktär hade runt tre, fyra olika slut. De kan även alla dö. Jag blev extremt nervös och trodde att alla skulle dö för att jag gjorde fel val. Men alla överlevde utan att jag kollade upp hur man gjorde (stolt).

 

2) The last of us (2013) 

    

När jag såg den första trailern för The last of us blev jag extremt taggad på att köpa det. Men sedan kom The Walking dead ut och alla höjde det till skyarna, jag inkluderad. Jag tänkte inte så mycket mer på The last of us. Men sedan kom spelet ut och wow, vilket fantastiskt spel. Handlingen är återigen det viktigaste för mig och den är den näst bästa jag sett. Handlingen är att du spelar som en man namn vid namn Joel som under zombieapokalypsen får ett uppdrag att smuggla en flicka till ett labb då hon kan rädda mänskligheten. På vägen stöter du på vänner fiender och väldigt många infekterade. 

 

Allt i The last of us är fantastiskt. Grafiken ser otroligt bra ut med tanke på tiden spelet gjordes och allting som har med själva spelandet att göra känns väldigt verkligt. Du har inte hur mycket ammunition som helst och du måste ibland klara dig utan, du måste vara smart för att kunna överleva. Karaktärerna är också extremt välskrivna och var och en har egna drömmar, åsikter, styrkor och svagheter. Och sättet som karaktärerna pratar med varandra och utvecklar relationer till varandra är också otroligt realistiskt. Du som spelar bryr dig mer och mer om flickan du smugglar, Ellie, under spelets gång. Men första gången jag spelade igenom spelet blev jag extremt irriterad på Joel. Han gjorde något som jag själv inte skulle göra och jag var helt emot det han gjorde. Men efter lite tänkande insåg jag att det var bra. Valet Joel gjorde fick mig att inse att han inte är den perfekta och typiska hjälten i spel. Han är något annat. Han kändes som en verklig människa, Vilket gjorde det lättare att relatera till honom. 

 

Innan jag kommer till nr 1) vill jag nämna att det var extremt svårt att välja endast fem spel till denna lista. Så jag vill även nämna att dessa spel är extremt bra enligt mig:

-Tales from the Borderlands (2014)

    

-The wolf among us (2013)

    

-Uncharted 4 (2016)

    

-Bioshock (2007)

    

-Undertale (2015)

    

 

 

 

 

 

 

1) Bioshock Infinite (2013)

 

Det bästa spelet jag någonsin har spelat. Jag hittade det här spelet genom ren slump. Jag sökte på bra låtar från spel och en låt från detta spel dök upp. Jag blev kär i låten och jag ville kolla upp spelet. Jag läste lite om det och tyckte handlingen lät intressant. Jag köpte det och spelade klart det på bara några dagar. Jag har svårt att beskriva med ord hur bra jag tycker detta spelet är men jag ska göra så gott jag kan. Bioshock Infinite handlar om forne agenten Booker dewitt, en man som efter år med spelskulder och ett alkoholmissbruk kan bli av med sina skulder. Han måste bara överlämna en flicka till ett par. Men flickan kommer inte att hittas så lätt. Booker tar sig till staden Colombia, en stad som finns ovanför molnen. Där hittar man flickan, Elizabeth. Sedan börjar ett äventyr utan dess like. 


Bioshock Infinite är extremt bra mest på grund av storyn. Som sagt så spelade jag klart det på bara några dagar. Man ville bara fortsätta då spelet inte hade något som antydde hur spelet skulle fortsätta, det var inte uppenbart vad som skulle hända härnäst. Relationen mellan Booker och Elizabeth blir precis som Joel och Ellies i The last of us bara starkare och mer intressant ju längre du spelar. Men det är inte bara storyn som gör Bioshock Infinite så bra. Spelet är också annorlunda jämfört med andra FPS (first-person shooters). Man kan attackera och döda sina fiender på många olika sätt. Elizabeth är även bra hjälp i strid då hon hittar nya vapen och ammunition när man behöver det som mest. Men det allra bästa med Infinite är slutet. Jag ska inte avslöja det men allt jag tänker säga är att man blir chockad.


Ha en bra kväll fellow gamers!

-Ida

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards